Hvilepuls med Eika Smålån

Kunde

Eika

Prosjekt

Hvilepuls med Eika Smålån

Tidspunkt

Oktober-november 2020

Eika har i dag om lag 50 lokalbanker i Norge, fordelt over hele landet. Oppdraget var å skape et konsept som skiller seg ut i mengden og med Eika som tydelig avsender.

Header image 27e1714


Med sine 50 lokalbanker rundt om i Norge har Eika-kjeden etablert en tydelig merkevareprofil som skal vises i alt de leverer og utstråler til sine kunder. Vårt oppdrag lå ikke bare i å øke salg av Eika Smålån, men også å skape et konsept som skiller seg ut i mengden og med Eika som tydelig avsender. Ingen av konkurrentene skulle kunne sette sin logo på uttakene vi lagde.


Mål for prosjektet: Øke salg av Eika Smålån blant eksisterende kunder.

Til konseptet designet vi en egen logo med tilhørende visuelle elementer som skal kunne brukes på ulike måter i de ulike kanalene. Dette for å skape en gjenkjennelseseffekt og den røde tråden.

Hvilepuls


“Hvilepuls”

Personlig rådgivning og lokal forankring er sentralt i Eika-kjedens merkevare og USP. Vi så på dette som et unikt fortrinn i forhold til mange andre aktører som selger kreditt- og forbrukslån, fordi det skaper trygghet hos kunden og banken/rådgiveren fremstår som den gode hjelperen som vil hjelpe kundene sine å rydde opp i egen økonomi.

Og hva får man når man har orden i økonomien? Jo, hvilepuls.


«For det er i livet ellers man skal ha høy puls»

Eika bruker analyseverktøyet NeedScope for å segmentere markedet etter funksjonelle og emosjonelle behov, samt beskrive Eikas posisjon i markedet. Dette verktøyet brukte vi selvfølgelig også aktivt både i utarbeidelsen av konseptet «Hvilepuls», men også i uttakene.

Alle uttakene skulle utstråle varme og positivitet, til tross for at temaet kan være vanskelig for mange.

Picture1 7d0fca5
Picture2 f298907

Vi lagde en film for å promotere Eika Smålån i sosiale medier og på skjermer i lokalbankene.

I tillegg leverte vi:

  • Bannere til bruk på ulike steder på nettsiden
  • Artikkel om Smålån og fordelene med å rydde opp
  • E-shot
  • Innhold til Facebook
  • GIF til bruk i sosiale medier




Du kan lese artikkelen her: https://hjelmeland-sparebank.no/lane/smalan/artikkel/mer-hvilepuls-i-hverdagen


Resultater

Videoen ble brukt i sosiale medier i mars 2021, og selv om vi ikke sitter på de konkrete salgstallene fra kampanjen, er det andre parametre som indikere at dette var en effektiv kampanje:

  • CTR (Click Through Rate): 50% høyere enn gjennomsnittet
  • CPC (Cost Per Click): 38% lavere enn gjennomsnittet


Takk 💚

Vi ønsker å gi en stor takk til Eika for at vi fikk lov til å bryne oss på dette prosjektet. Takk også for tålmodigheten og positiviteten!