Performance marketing for Eika

Kunde

Eika

Prosjekt

Performance marketing for Eika

Tidspunkt

Høsten 2020 - i dag

Eika har over 50 lokalbanker i Norge, fordelt over hele landet. For å styrke deres tilstedeværelse i digitale kanaler, jobber vi i Bas Kommunikasjon daglig med medieformidling, gjennomføring og optimalisering av kampanjer på blant annet Google og Facebook

Performance Marketing 1


Høsten 2020 innledet vi i Bas et tett samarbeid med Eika innen flere byråtjenester. En av disse tjenestene er performance marketing (eller digital annonsering, om du vil).

Eika har over 50 lokalbanker - hver med sin egen identitet og lokale tilhørighet. Dette har vært viktig å ta hensyn til under arbeidet med kampanjer og annonsering for Eika.

Vi begynte med å legge en strategi for annonsering på Facebook og i Google Søk. Eika har en Google-konto med over 350 aktive kampanjer, så i første omgang var det viktig å sikre at denne var satt opp på en ryddig og ordentlig måte.

Deretter startet vi arbeidet med den løpende optimaliseringen for å sikre at vi nådde Eikas avkastningsmål.

I dag består vårt oppdrag i å sørge for strategisk kampanjeplanlegging i betalte kanaler på vegne av lokalbankene, samt drift og optimalisering av kampanjene – rett og slett sikre bankene synlighet og et konkurransefortrinn!


Testing

Testing er en viktig del av faget perfomance marketing, og handler om å gjøre systematiske forbedringer for å oppnå stadig bedre resultater.

Innhold og aktiviteter som fungerer for én bedrift fungerer nødvendigvis ikke for en annen - spesielt i bankverden. Derfor har vi derfor testet, testet og testet litt til, og sammen har vi funnet ut hva som får folk til å stoppe opp og klikke på annonsene.

For eksempel har vi testet Facebook-annonser med korte og konsise tekster, vs lengre og mer omfattende tekster. Dette forbedret resultatene på Eikas Facebook-annonser.

Vi har også testet ulike målgrupper for å finne ut hvem som trigges av annonsene.


Et helt spekter av byrå-tjenester

I tillegg til performance marketing har vi også løpende leveranser som omfatter hele spekteret av byrå- og designtjenester. Vi bidrar med blant annet idéutvikling, konseptutvikling, nyhetsbrev, innholdsproduksjon, design, målgruppeutvelgelse, databehandling og selvsagt annonsering i digitale kanaler.

Du kan for eksempel lese mer om prosjektet hvilepuls med Eika Smålån her.

Kanaler vi har jobbet med for Eika:

  • Facebook
  • Instagram
  • Google
  • App Store og Google Play


Resultater

  • En Facebook-kampanje om feriepenger fikk i løpet av 30 dager 3014 lenkeklikk og nådde ut til 117 664 personer. Kostnad per klikk var på 5 kr (gjennomsnittlig CPC i bank- og forsikringsbransjen er 32 kr) og en CTR på 1,41% (gjennomsnittlig CTR i bank- og forsikringsbransjen er 0,56%)
  • Google Ads-kontoen hadde en kostand per klikk på 4,1 kr i 2020, men etter å ha optimalisert kontoen har kostanden hatt en jevn nedgang og ligger nå på 1,87 kr. Det betyr at vi får over dobbelt så mye klikk for annonsekronene.

Takk 💚

Vi ønsker å gi en stor takk til Eika for tålmodigheten og tilliten. Takk også for at vi får jobbe med dere!