Om åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal fremme virksomheter sin respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
​
​
Om oss, produkter, tjenester og markedet vi operer i
Bas Kommunikasjon er et norsk kommunikasjonsbyrå etablert i 1992, og vi har vokst til å bli et erfarent team på over 40 ansatte, hvorav 53 % er kvinner. Vi holder til på Youngstorget 3 i Oslo, i lokaler som fremmer kreativitet og samarbeid.
Som spesialister på kundekommunikasjon og CRM tilbyr vi et bredt spekter av tjenester, inkludert analyse, innsikt, digital markedsføring, marketing automation, nettsider, rådgivning, design, strategi og innhold. Vi har et sterkt fokus på personlig og innsiktsbasert kommunikasjon, og vi samarbeider tett med ledende teknologileverandører for å sikre de beste løsningene for våre kunder.
Vi er også kjent for å arrangere Dialogkonferansen, Nordens største konferanse innen CRM, kundeopplevelse og digital markedsføring, som samler fagfolk fra hele regionen for å dele kunnskap og erfaringer.
Som et bevis på vårt engasjement for bærekraft, er vi sertifisert som Miljøfyrtårn, noe som reflekterer vårt kontinuerlige arbeid for å fremme miljøvennlige praksiser.
​
Hvordan vi arbeider med Åpenhetsloven
Bas Kommunikasjon har som mål å bidra til at vår virksomhet og vårt samarbeid med leverandører fremmer åpenhetslovens formål. Det innebærer at vi i Bas Kommunikasjon er bevisst vårt ansvar som selskap, og fremmer respekten for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med de tjenester som vi leverer.
Arbeidet med åpenhetsloven må sees i sammenheng med Bas Kommunikasjon sin overordnede strategi, herunder øvrige arbeider innenfor HMS, likestilling, bærekraft og ansvarlig næringsliv.
Med bakgrunn i Åpenhetslovens § 4, så har vi hatt hovedfokus på alle leverandører og forretningsforbindelser vi har formelle samarbeidsavtaler med, og/eller gjort gjentatte kjøp over kr 50 000,- i foregående år, samt leverandører i særlig risikoutsatte bransjer.
Ved vurdering av risiko av våre leverandører og forretningsforbindelser, så har vi blant annet vurdert selskapene ut i fra geografi, bransje og produkt. Vi har videre lagt til grunn åpen informasjon om selskapets arbeid med sosial bærekraft, herunder eventuelle redegjørelser i tråd med åpenhetslovens krav.
​
Redegjørelser etter åpenhetsloven
Arbeidet med åpenhetsloven er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:
Tilrettelegging
-
Etablere omfang for arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderingene
-
Involvere deltakere i arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger
-
Identifisere og analysere interessenter til arbeidet med åpenhetsloven
​
Aktsomhetsvurderinger
-
Forankre arbeidet med åpenhetsloven
-
Forankre retningslinjer for ansvarlig næringsliv
-
Kartlegge faktiske og mulige negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
-
Iverksette tiltak for faktiske forhold og vesentlig risiko
-
Kontrollere og dokumentere effekt av tiltak
-
Kommunisere med interessenter
-
Gjenopprette og erstatte ved faktisk skade på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
​
Redegjørelse
-
Årlig redegjørelse av resultater fra aktsomhetsvurderingene (innen 30. juni hvert år)
​
Svare på spørsmål
-
Sikre at alle kan komme i kontakt med oss og stille spørsmål til oss om hvordan vi arbeider med åpenhetsloven og resultater fra våre aktsomhetsvurderinger
Denne prosedyren er basert på metodikk og digitale arbeidsflater fra Tavler AS.
​
Bas Kommunikasjon AS sine retningslinjer for ansvarlig næringsliv
Bas Kommunikasjon AS sine retningslinjer er forankret i styret og er implementert i bedriften.
​
Resultat fra vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger
Vi har ikke identifisert risikoer og/eller faktiske hendelser med negativ påvirkning på ansvarlig næringsliv.
​
Våre vurderinger
Bas Kommunikasjon AS benytter en rekke leverandører av trykkeritjenester i sin leverandørkjede. Disse leverandørene består av både små og mellomstore selskaper.
Vi har gjennom vår informasjonsinnhenting kartlagt våre leverandørers tiltak i forbindelse med anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter, både i eget selskap og blant sine underleverandører. På bakgrunn av denne informasjonsinnhentingen har vi ingen indikasjoner på at det forekommer brudd på anstendige arbeidsforhold eller menneskerettigheter i vår leverandørkjede.
Vi er oppmerksomme på at det i trykkeribransjen tidligere var en generell bransjerisiko for brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Det er gjort et stort arbeid hvor i hovedsak alle våre leverandører er miljøsertifisert. Vi vil imidlertid overvåke og følge opp videre.
​
Identifiserte risikoer
-
HMS-risiko ved bruk av maskiner og utstyr i produksjon
-
Risiko i forbindelse med innkjøp av råstoffer (papir, blekk, kjemikalier)
-
Barnearbeid og tvangsarbeid i papirproduksjon/skogsdrift i land med svak lovgivning
-
Underbetaling/manglende rettigheter
-
Miljømessige og helsemessige konsekvenser
-
Dette er ivaretatt gjennom strenge krav, miljøsertifiseringer og bruk av agenter i risikoområder.
​
Tiltak for å håndtere risiko
-
Distribusjon av leverandørkrav til trykkeritjenester
-
Overvåke tiltakene til våre største leverandører
-
Kreve dokumentasjon der tiltak mangler, med mulighet for å avslutte samarbeid ved brudd
​
HMS i egne arbeidsoperasjoner
Identifiserte risikoer:
-
Psykososiale faktorer (stress, utbrenthet, mobbing, seksuell trakassering, konflikter)
-
Overtidsarbeid
-
Lokaler/arbeidsplass (brann, inneklima, støy)
-
Kontorarbeid/skjermarbeid (belastningsplager, hodepine, synstretthet)
Dette håndteres gjennom Bas Kommunikasjon sitt etablerte HMS-system.
​
Vurdering
Vi vurderer risikoen for alvorlige brudd som lav, men ønsker å opprettholde tett overvåking og oppfølging.
​
Tiltak
-
Videreføre og forsterke HMS-arbeidet
-
Bidra til redusert risiko og styrket kompetanse
​
Varsler om faktiske og mulige brudd
Vi oppfordrer ansatte og andre til å varsle om faktiske eller mulige brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Dette kan gjøres på to måter:
-
Varsling internt (leder, verneombud eller AMU)
-
Varsling til offentlig myndighet (Arbeidstilsynet, Forbrukertilsynet, LDO m.fl.)
Henvendelser om åpenhetsloven?
Ta kontakt med oss på hei@bas.no