Digitalisering av helsevesenet

Kunde

Helsestasjoner i Norge

Prosjekt

Digitalisering av helsevesenet

Tidspunkt

Vinteren 2019

Helsestasjonene i Norge bruker e-postsystemet IDA til å kommunisere med foreldre etter fødsel. Ved å digitalisere informasjon som tidligere gikk gjennom papir og brosjyrer, har dette spart helsestasjonene mye i papirutgifter, og gitt en unik og enkel måte å umiddelbart knytte tettere bånd med foreldrene.

Ullern helse

Digitalisering av helsestasjonene

Helsestasjonene i Norge bruker IDA til å kommunisere med foreldre etter fødsel. Foreldrene får tilbud om å oppgi sin e-postadresse og barnets fødselsdato i et av de første møtene med helsestasjonen. Ved hjelp av IDA sender de ut automatiske e-poster tilpasset barnets alder.

Helsesøstre, jordmødre og fysioterapeuter har fått mulighet til å være gode rådgivere i en helt ny kanal. De har klart å knytte tettere bånd med foreldre og er mer tilgjengelige i en hektisk jobbhverdag. Informasjon på papir er blitt et minimum, for med IDA foregår det helt digitalt.

Nyhetsbrevene har fått 87% i åpningsrate i snitt.

Riktig informasjon til riktig tid

Ved å digitalisere kommunikasjon har mange foreldre opplevd å få informasjon de tidligere har gått glipp av. De blir nå over nett oppdatert om hvor ofte barnet skal på konsultasjon, når vaksinene skal tas, tannhelse og mye mer. Ved hjelp av nyhetsbrevene blir det også lettere for foreldrene å finne riktige lenker til for eksempel helsedirektoratet og andre nettsider som er kvalitetssikret og til stor nytte for foreldrene.

Foreldrene kan også være sikre på at informasjonen i nyhetsbrevene er basert på råd og anbefalinger fra forskning og bred erfaring fra helsesøstrene. Mange foreldrene, som oss alle, har en tendens til å selv å søke rundt på nett, hvor det florerer av velmente råd og anbefalinger til foreldre, og lese om enkeltpersoners erfaringer og meninger, som i noen tilfeller kan være direkte skadelige. Nyhetsbrevene er en garanti til at dette ikke skjer.

Ullernhelstestasjon

Resultater

Etter å ha benyttet IDA har helsestasjonene I Norge nærmest blitt papirløse, og spart mye penger i papirutgifter. Helsestasjonene har klart å bli kjent med foreldrene og bygge relasjoner gjennom digital teknologi. De har klart å bruke teknologien på best mulig måte ved å sende ut riktig informasjon til riktig tid.

Hva er IDA?

IDA er et e-postsystem, som enkelt lar deg sette opp nyhetsbrev eller sms. Systemet krever ingen forkunnskaper og hvem som helst kan lære seg dette. I IDA har du mulighet til å se effekten av dine utsendelser, få skreddersydde maler og få rådgiving og tips til hvordan du kan forbedre din kommunikasjon. IDA sørger også for at nyhetsbrevet alltid kommer frem til mottaker og ikke søppelpost. Denne tjenesten brukes av både små og store bedrifter som vil kontakte kunder og medlemmer direkte.

«For oss var IDA en bra løsning hvor foreldre skulle få rett informasjon til rett tid. Vi har på grunn av nyhetsbrevene nærmest blitt papirløse og tilbakemeldingene fra foreldrene er positive" - Sykepleier hos Ullern Helsestasjon

Vil du prøve IDA?

Gå inn på bringida.no eller ta kontakt med Calle.Duvdal@bas.no tlf +47 450 35 005, og vi fikser en gratis prøve konto til deg.