Betalt annonsering og medlemsrekruttering for Pensjonistforbundet
Betalt annonsering
Innhold
.jpg)
Slik jobbet vi med medlemsvekst
Vi jobber som totalbyrå for Pensjonistforbundet, og har ansvar for alt fra betalt annonsering til filmer, trykksaker, spørreundersøkelser og eventmateriell. Da Pensjonistforbundet ønsket å få fart på medlemsveksten, var utfordringen ikke mangel på fordeler, men å få folk til å oppdage og forstå hva de faktisk fikk igjen for å være medlem.
Sammen gikk vi bredt ut med rekruttering via sosiale medier. Vi kombinerte emosjonelle budskap med tydelige medlemsfordeler, og utnyttet kraften i sosiale medier. Vi testet ulike budskap, annonseformater og vinklinger, og justerte løpende basert på hva som traff målgruppen best.
Målet var klart: økt synlighet, lavere kostnad per medlem og en sterkere tilstedeværelse over hele landet. Resultatet? En solid vekst i innmeldinger, lavere kostnad per konvertering og et godt fundament for videre vekst.
Prosjekt
Betalt annonsering
Kunde
Pensjonistforbundet
Tidspunkt
2023-2025
Slik fikk vi flere til å stoppe, lese og melde seg inn
Vi utviklet og testet flere kreative annonser og budskapsretninger, fra kampanjer som spilte på sosial tilhørighet og samhold, til konkrete medlemsfordeler og rabatter.
Vi brukte ulike annonsetyper, blant annet karuseller der vi kategoriserte medlemsfordelene, temabaserte annonser i forbindelse med kvinnedagen med fokus på pensjon og helse hos eldre kvinner, og generelle annonser som løftet frem verdien av medlemskapet. Sitater og innsikt fra spørreundersøkelser ble brukt aktivt for å skape troverdighet og gjenkjennelse.
Annonsene ble satt opp i Meta og optimalisert løpende. Innhold og budskap ble justert basert på sanntidsdata, og budsjettet ble fordelt smartere ved å skalere det som fungerte og skru av det som ikke leverte.
I tillegg til de digitale kampanjene produserte vi også filmer, brosjyrer og dobbeltsidige annonser i nasjonale aviser for å støtte opp under lokal rekruttering og bygge en helhetlig opplevelse på tvers av kanaler.
Til sammen skapte annonsene sterke resultater og har gitt Pensjonistforbundet et solid løft i arbeidet med å nå ut til nye medlemmer.
Her kan du se et konkret eksempel på en kampanje vi lagde med mål om å få flere menn over 60 til å bruke redningsvest, og som endte med én million visninger, 250 000 klikk og 51 nye medlemmer 👈
.png)
Resultatene
171%
flere medlemmer
68%
lavere kostnad per medlem
Tallene gjelder 2023 sammenlignet med 2024.
-
Rekkevidde: Økt fra 247 416 i 2023 til 1 452 607 i 2024 (+487 %)
-
Antall lenkeklikk: Tredoblet fra 115 939 til 345 166
-
Antall nye medlemmer: Økt fra 602 til 1 632 (+171 %)
-
Kostnad per medlem: Redusert fra 169 kr til 54 kr (-68 %)
-
Kostnad per klikk (CPC): Redusert fra 0,86 kr til 0,25 kr
-
Annonsebudsjett: Redusert med 14 %, men langt bedre resultater
-
Redningsvestkampanjen: 1 million visninger og 250 000 klikk

Annonser som fremmer
medlemsfordeler
Annonser i forbindelse med kvinnedagen. Fokus: Pensjon og helse hos
eldre kvinner
Karusell- annonser
der vi kategoriserte
medlemsfordelene
«Vi er fornøyde med samarbeidet med Bas. De har hjulpet oss med å strukturere markedsarbeidet vårt og utvikle et tydeligere kommunikasjonsuttrykk. Det er godt å ha et byrå som kjenner oss godt, og som følger opp og foreslår nye tiltak.»
Bjørg-Karin B. Buttedahl
Kommunikasjonssjef, Pensjonistforbundet