top of page

Personalisert onboarding for Norsk Rikstoto

Marketing automation

Kundereiser

image.png
Litt om prosjektet

Mange registrerte seg hos Norsk Rikstoto, men få kom tilbake – etter seks måneder var kun 15 % fortsatt aktive. Rikstoto fortalte om gleden ved hestespill, men viste den ikke. Spillet virket komplisert, kommunikasjonen var generisk, og opplevelsen manglet spenning. For å snu dette utviklet vi en personalisert onboarding-reise med bruk av sanntidsdata og video. Ved å kombinere marketing automation og CDP, leverte vi skreddersydd kommunikasjon til rett tid – og gjorde nybegynnere til engasjerte spillere. Caset vant gull i MarTech Awards 2024.

Prosjekt

Personalisert onboarding

Kunde

Norsk Rikstoto

Tidspunkt

2023

Personalisert
onboarding

Målet med personalisert onboarding var å gi kundene en engasjerende og relevant førsteopplevelse, inspirere dem til å spille igjen – og samtidig sikre nødvendige samtykker. Løsningen besto av flere steg:

1. Innsikt og strategi:
Vi analyserte kundeadferd for å avdekke årsakene til frafall. Basert på innsikten utviklet vi en onboarding-reise som kombinerte personaliserte videoer, automatisering og interaktive elementer.

2. Teknologi og sanntidsdata:
Ved å implementere Tealium CDP kunne vi samle, organisere og aktivere sanntidsdata fra flere kilder. Denne dataen ble brukt i Agillic Marketing Automation for å sette opp en automatisert flyt der riktig budskap ble trigget basert på kundens atferd.

3. Skreddersydd kommunikasjon:
Sammen med SEEN og Norsk Rikstoto produserte vi 12 varianter av personaliserte videoer, tilpasset den enkelte kundes handlinger. Disse ble sendt ut via SMS og e-post, og sørget for at budskapet traff både i kanal og timing.

4. Engasjerende samtykkeopplevelse:
Vi designet en interaktiv GIF som gjorde det enkelt og motiverende for kundene å gi samtykke og fullføre profilen.

Resultatet ble en onboarding-opplevelse som var relevant, engasjerende og drevet av sanntidsdata – skreddersydd for både kundens behov og Rikstotos mål. Se caset i videoformat nedenfor – og bla videre for å se hva det faktisk førte til. 👇

Casevideo

Resultatene

53%

Flere aktive kunder

35%

Flere samtykker

• 53 % flere kunder spilte sitt andre spill innen 28 dager
• Churn gikk ned med 10 %

• Samtykker økte med 35%
• Nye kunder omsatte for 25 % mer i snitt den første perioden

• Seks måneder etter registrering hadde 33% flere kunder spilt igjen

Prosjektet var så vellykket at det ble tildelt gull i Martech Awards 2024, som en anerkjennelse av innovasjon og målbare resultater i kundereisen.

Skjermbilde 2025-05-28 kl. 11.58.15.png

«Takk til den fine gjengen i Bas Kommunikasjon, SEEN og Racecar som har vært en viktig brikke i den kreative prosessen og ikke minst gjort det mulig for oss å skape personaliserte videoer basert på handlinger i sanntid til alle nye kunder i Rikstoto.»

Amanda Robertsen

Marketing Automation Manager, Norsk Rikstoto

Relaterte caser
Bas presenterer marketing automation
Marketing automation Kundereiser
Kundereiseoptimalisering for Farmasiet

Farmasiet ønsket å forbedre sin kundereise for å skape sterkere lojalitet og mer personaliserte handleopplevelser.

Bas presenterer marketing automation
Marketing automation Kundereiser
Utleie av CRM-spesialister til Amedia

Amedia trengte å forbedre sin kundereise for å øke engasjementet blant abonnentene sine og redusere churn.

bas logo
Vi vil gjerne høre fra deg
Trenger du å sparre med oss om et konkret problem? Møt oss på en kaffe, ring oss eller send oss en mail, så tar vi det derfra.
bottom of page