Personalisert onboarding for Norsk Rikstoto
Marketing automation
Kundereiser

Litt om prosjektet
Mange registrerte seg hos Norsk Rikstoto, men få kom tilbake – etter seks måneder var kun 15 % fortsatt aktive. Rikstoto fortalte om gleden ved hestespill, men viste den ikke. Spillet virket komplisert, kommunikasjonen var generisk, og opplevelsen manglet spenning. For å snu dette utviklet vi en personalisert onboarding-reise med bruk av sanntidsdata og video. Ved å kombinere marketing automation og CDP, leverte vi skreddersydd kommunikasjon til rett tid – og gjorde nybegynnere til engasjerte spillere. Caset vant gull i MarTech Awards 2024.
Prosjekt
Personalisert onboarding
Kunde
Norsk Rikstoto
Tidspunkt
2023
Personalisert
onboarding
Målet med personalisert onboarding var å gi kundene en engasjerende og relevant førsteopplevelse, inspirere dem til å spille igjen – og samtidig sikre nødvendige samtykker. Løsningen besto av flere steg:
1. Innsikt og strategi:
Vi analyserte kundeadferd for å avdekke årsakene til frafall. Basert på innsikten utviklet vi en onboarding-reise som kombinerte personaliserte videoer, automatisering og interaktive elementer.
2. Teknologi og sanntidsdata:
Ved å implementere Tealium CDP kunne vi samle, organisere og aktivere sanntidsdata fra flere kilder. Denne dataen ble brukt i Agillic Marketing Automation for å sette opp en automatisert flyt der riktig budskap ble trigget basert på kundens atferd.
3. Skreddersydd kommunikasjon:
Sammen med SEEN og Norsk Rikstoto produserte vi 12 varianter av personaliserte videoer, tilpasset den enkelte kundes handlinger. Disse ble sendt ut via SMS og e-post, og sørget for at budskapet traff både i kanal og timing.
4. Engasjerende samtykkeopplevelse:
Vi designet en interaktiv GIF som gjorde det enkelt og motiverende for kundene å gi samtykke og fullføre profilen.
Resultatet ble en onboarding-opplevelse som var relevant, engasjerende og drevet av sanntidsdata – skreddersydd for både kundens behov og Rikstotos mål. Se caset i videoformat nedenfor – og bla videre for å se hva det faktisk førte til. 👇
Casevideo
Resultatene
53%
Flere aktive kunder
35%
Flere samtykker
• 53 % flere kunder spilte sitt andre spill innen 28 dager
• Churn gikk ned med 10 %
• Samtykker økte med 35%
• Nye kunder omsatte for 25 % mer i snitt den første perioden
• Seks måneder etter registrering hadde 33% flere kunder spilt igjen
Prosjektet var så vellykket at det ble tildelt gull i Martech Awards 2024, som en anerkjennelse av innovasjon og målbare resultater i kundereisen.

«Takk til den fine gjengen i Bas Kommunikasjon, SEEN og Racecar som har vært en viktig brikke i den kreative prosessen og ikke minst gjort det mulig for oss å skape personaliserte videoer basert på handlinger i sanntid til alle nye kunder i Rikstoto.»
Amanda Robertsen
Marketing Automation Manager, Norsk Rikstoto