top of page

Personalisert onboarding for Norsk Rikstoto

Marketing automation

Kundereiser

image.png
Litt om prosjektet

Mange registrerte seg hos Norsk Rikstoto, men få kom tilbake. Etter seks måneder var kun 15 % fortsatt aktive. Rikstoto fortalte om gleden ved hestespill, men viste den ikke. Spillet virket komplisert, kommunikasjonen var generisk, og opplevelsen manglet spenning. For å snu dette utviklet vi en personalisert onboarding-reise med bruk av sanntidsdata og video. Ved å kombinere marketing automation og CDP, leverte vi skreddersydd kommunikasjon til rett tid og gjorde nybegynnere til engasjerte spillere. Caset vant gull i MarTech Awards 2024.

Prosjekt

Personalisert onboarding

Kunde

Norsk Rikstoto

Tidspunkt

2023

Eksempel på personalisert video uke 1, spilt V75

Personalisert
onboarding

Målet med personalisert onboarding var å gi kundene en engasjerende og relevant førsteopplevelse, inspirere dem til å spille igjen, og samtidig sikre nødvendige samtykker. Løsningen besto av flere steg:

1. Innsikt og strategi:
Vi analyserte kundeadferd for å avdekke årsakene til frafall. Basert på innsikten utviklet vi en onboarding-reise som kombinerte personaliserte videoer, automatisering og interaktive elementer.

2. Teknologi og sanntidsdata:
Ved å implementere Tealium CDP kunne vi samle, organisere og aktivere sanntidsdata fra flere kilder. Denne dataen ble brukt i Agillic Marketing Automation for å sette opp en automatisert flyt der riktig budskap ble trigget basert på kundens atferd.

3. Skreddersydd kommunikasjon:
Sammen med SEEN og Norsk Rikstoto produserte vi 12 varianter av personaliserte videoer, tilpasset den enkelte kundes handlinger. Disse ble sendt ut via SMS og e-post, og sørget for at budskapet traff både i kanal og timing.

4. Engasjerende samtykkeopplevelse:
Vi designet en interaktiv GIF som gjorde det enkelt og motiverende for kundene å gi samtykke og fullføre profilen.

Resultatet ble en onboarding-opplevelse som var relevant, engasjerende og drevet av sanntidsdata – skreddersydd for både kundens behov og Rikstotos mål. Se caset i videoformat nedenfor, og bla videre for å se hva det faktisk førte til. 👇

Casevideo

Resultatene

41%

Flere aktive kunder

35%

Flere samtykker

• 41% flere kunder spilte sitt andre spill innen 28 dager
• Churn gikk ned med 10%

• Samtykker økte med 35%
• Nye kunder omsatte for 25% mer i snitt den første perioden

• Seks måneder etter registrering hadde 33% flere kunder spilt igjen

Tallene har ligget jevnt høyt over tid. Da vi startet med caset kommuniserte vi en økning på 37%, men en ny gjennomgang (jan-juni 2025) viser altså at det faktiske tallet ligger på 41%.

Prosjektet var så vellykket at det ble tildelt gull i Martech Awards 2024, som en anerkjennelse av innovasjon og målbare resultater i kundereisen.

Skjermbilde 2025-05-28 kl. 11.58.15.png

«Takk til den fine gjengen i Bas Kommunikasjon, SEEN og Racecar som har vært en viktig brikke i den kreative prosessen og ikke minst gjort det mulig for oss å skape personaliserte videoer basert på handlinger i sanntid til alle nye kunder i Rikstoto.»

Amanda Robertsen

Marketing Automation Manager, Norsk Rikstoto

Relaterte caser
Bas presenterer marketing automation
Marketing automation Kundereiser
Kundereiseoptimalisering for Farmasiet

Farmasiet ønsket å forbedre sin kundereise for å skape sterkere lojalitet og mer personaliserte handleopplevelser.

Bas presenterer marketing automation
Marketing automation Kundereiser
Utleie av CRM-spesialister til Amedia

Amedia trengte å forbedre sin kundereise for å øke engasjementet blant abonnentene sine og redusere churn.

bas logo
Vi vil gjerne høre fra deg
Trenger du å sparre med oss om et konkret problem? Møt oss på en kaffe, ring oss eller send oss en mail, så tar vi det derfra.
bottom of page